2011. október 10., hétfő

Call me simply Mr. Y2086329-J


Ha valaki Barcelonába jön nyaralni néhány hétre, akkor a város tárt karokkal és rengeteg élménnyel fogadja. Ha azonban külföldiként szeretnél egy kicsit letelepedni, mondjuk mert tanulsz vagy dolgozol itt, akkor meggyűlik a bajod a bürokráciával – végül is ez is egyfajta élmény.

A kulcsszó a NIE, vagyis Número de Identidad de Extranjero. Minden külföldinek, aki huzamosabb időt tölt itt, regisztrálnia kell a rendőrségen. Kapunk egy számot, ami később még hasznos is lehet – pl. csak ezzel tudjuk használni a közbringa rendszert. EU-s állampolgárként csak az útlevélre/személyire és 10 euróra van szükség, így elsőre nem tűnt nagy falatnak az egész. Sőt, nekünk még azzal is könnyebb volt a helyzetünk, hogy az egyetemen előre megkaptuk a vonatkozó formanyomtatványt.

Ez nagy szerencsének bizonyult, merthogy ez a papír csak katalán nyelven létezik. Érted, az ide érkező külföldiek biztos mind tudnak katalánul… Az irodában lehet kérni angol változatot, ez viszont csak nyomokban emlékeztet az eredeti katalán verzióra, így sokat nem segít a kitöltésben.  Én végül José, a valenciai csoporttársam segítségével ugrottam át ezt az akadályt.

Az igazán nagy móka azonban csak ezután következett: be kellett jutni az irodába. 9 és 2 között vannak nyitva, én a biztonság kedvéért 8-ra odamentem, mert hallottam, hogy nagy sor szokott lenni. Ezt mások is így gondolták, mert reggel 8-kor már kb. 100 fős sor állt az utcán. Végül 9:30-kor jutottam el a küszöbhöz, ahol közölték velem, hogy sajnos mára már minden sorszámot kiadtak, nem áll módjukban fogadni, jöjjek vissza egy másik nap. És adtak egy tippet: érdemes legkésőbb 7-re odaérni… Ezen még a sokat látott venezuelai csoporttársam is kiakadt, mondván náluk is órákat kell sorban állni az utcán, utána kiderül, hogy nem lehet elintézni – majd a megfelelő összeg zsebe csúsztatásával mégiscsak megoldódik minden. Azt hiszem szükségtelen részleteznem, hogy pl. a svájci srác milyen szinten állt értetlenül az eljárás előtt. 

Úgyhogy legközelebb már 7 órakor ott álltam az utcán. Csodák csodájára kaptam is sorszámot, majd bent gyorsan megértettem, miért nem halad a dolog. 8 ablaknál lehetett intézkedni, ebből 4(!) működött. Miközben 100 ember állt kint az utcán… Később azt is megtudtam, az ügyintézők egyik fele 11-től, a másik fele 12:30-tól lelép egy laza másfél órás ebédszünetre.

És itt még messze nem volt vége a történetnek. A 10 eurót ugyanis nem lehet helyben befizetni, semmilyen formában. El kell menni egy tetszőleges bankba, és ott kell fizetni. Nekem viszont órám volt, úgyhogy aznap már nem volt időm visszamenni a befizetést igazoló papírral. Igen, ez azt jelenti, hogy még egyszer oda kellett mennem reggel 7-re sorban állni. Összesen végül mintegy 7 órát töltöttem el az iroda közvetlen közelében várakozva, miközben elolvastam James Clavell Tajpan c. könyvének második kötetét (527 oldal) és több mint 300 dollárt nyertem az iPodon lévő pasziánsszal. Az egyetemi megnyitó alkalmával mindenesetre megnyugtattak minket, hogy erre az egészre később igazi kalandként fogunk visszaemlékezni…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése